Yhteiskunnallisen yrittäjyyden areena

Liiketoiminta on aina heijastanut yhteiskunnan tilaa ja vaikuttanut sen kehittymiseen. Yhteiskunnallisen yrittäjyyden vahva nousu on seurausta maailman tapahtumista. Pienestä liiketoiminnalla ”hyväntekeväisyyttä” harjoittavasta kulttuuri-ilmiöstä on lähtenyt liikkeelle globaalinen voima, jonka aallot koskettavat laajasti tapaamme toteuttaa liiketoimintaa. On syntynyt moraalin markkinapaikka uudeksi areenaksi. Tämä liikehdintä kirjoittaa uutta tarinaa, joka johtaa polkua kapitalismin reformiin.

Kuilu julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä on umpeutumassa juuri yhteiskunnallisten yrittäjien toimesta. Yhteisiä ratkottavia haasteita löytyy ilmastonmuutoksesta, sosiaalisista ongelmista, ikääntymisestä, työttömyydestä yms. Etlan tutkimuksen mukaan jopa 22 000 yritystä pitää itseään yhteiskunnallisena yrityksenä Suomessa. Näiden yritysten ensisijainen tavoite ei ole voiton tavoittelu vaan yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Valtaosa liiketoiminnan voitosta käytetään yhteiskunnallisen päämäärän edistämiseen, joka on kirjattuna yrityksen tarkoitukseen. Liiketoiminta on siis väline edistää hyvinvointia, ratkaista sosiaalisia haasteita tai parantaa ympäristön tilaa kaikkien parhaaksi ja silti olla liiketoiminnallisesti kannattavaa. Yritysmuoto voi olla mikä tahansa. Arvoliitto on yhteiskunnallisten yritysten verkosto, jonka sivuilta löytyvät yhteiskunnallisen yrityksen kriteerit.

Kuinka yhteiskunnalliset yrittäjät muuttavat maailmaa?

 Olen saanut tavata monia visionäärisiä yhteiskunnallisia yrittäjiä, alansa vaikuttavia aktivisteja. Yksi heistä on intialainen opiskelukaverini yliopistolta, joka palasi kotiseudulleen Varanasiin, koska tunsi palavaa halua palvella paikallista yhteisöä ja auttaa heikoimmissa olevia naisia. Hän perusti siskonsa kanssa Assuwa Arth nimisen sosiaalisen yrityksen tarjoten työmahdollisuuksia vammautuneille naisille. Toinen tuttuni on japanilaisen Nextidevolution:n perustaja, joka tunnetaan uraauurtavista näkemyksistä ja toiminnasta edistää kulttuurista monimuotoisuutta. Hän on valjastanut muodin välineeksi edistämään vammautuneiden integroitumista yhteiskuntaan. Näillä laajan verkoston omaavilla muutoksen tekijöillä on unelma, tahto ja visio taistella kokemaansa vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta ja köyhyyttä vastaan ja näin muuttaa maailmaa yksi elämä kerrallaan.

Tyypillisesti ajatellaan, että nämä yhteiskunnalliset yritykset löytyvät sosiaali- ja terveyspalveluiden-, ikääntymisen-, asumisen-, koulutuksen tai kiertotalouden toimialoilta. Näin ei ole enää. Rahallisen voiton tavoittelun päämäärä on kääntynyt nykyään moraalin ja merkityksellisyyden voittokulkueeksi, joka vetää puoleensa yrittäjiä kaikilta toimialoilta. Taloudellinen voitto ei toimi menestyksen mittarina, kun empatian henki puhaltaa. Menestyksen määrittelee vaikuttavuus, joka ilmenee kasvavana hyvinvointina, kestävyytenä, tasa-arvona, oikeudenmukaisuutena ja yhteisön onnellisuutena.

Yhteiskunnallisia yrittäjiä yhdistää ruohonjuuritason toiminta. Näiden yritysten voiman pesä on yhteisössä. Ne antavat äänen niille, joiden ääntä ei ole kuultu. Erityistä niille on, että ne jakavat ideoita toisille, auttavat muita, hyödyntävät verkostoaan, etsivät ja löytävät potentiaalia paikoista, joista kukaan muu ei ole ymmärtänyt edes etsiä. Nämä yrittäjät astuvat areenalle haastaen totutut ajattelumallit siitä, kuinka julkinen ja yksityinen sektori toimivat omilla tonteillaan. He aukaisevat uusia mahdollisuuksia heille, jotka haluavat niitä nähdä. Näitä sillan rakentajia maailma kaipaa.

FutureBisnes webinaarisarjan toinen osa käsittelee yhteiskunnallista yrittäjyyttä. Webinaari pidetään 20.2. klo 14.00 alkaen. Suomen Yrittäjäopiston tarjoama maksuton koulutus on tarkoitettu sinulle, jolla on yritys tai idea, jota haluat lähteä jalostamaan tulevaisuuden menestystarinaksi yhteiskunnalliselta pohjalta. Tervetuloa linjoille!

Nina Maarit Partanen

Bisnes valmentaja, Project Impact Oy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to blog